Archiwum 03 lutego 2021


Tajemnice kredytowe: Jak przygotować się...
03 lutego 2021, 18:34

 

Drogi czytelniku, witam Cię w kolejnym artykule dotyczącym przygotowania do kredytu hipotecznego. Po sprawdzeniu wiarygodności oraz nieruchomości zostaje nam przygotowanie dokumentów, żeby proces kredytowy poszedł sprawnie, zgodnie z planem i bez opóźnień. W momencie przygotowania dokumentów sugeruję już być po spotkaniu z doradcą, wyborze ofert oraz z listami dokumentów z oficjalnych banków. W praktyce eksperta kredytowego, takie przygotowanie jest niczym jak biały kruk, ale im więcej osób zapozna się z tym artykułem, tym więcej tych białych kruków będzie.

 

Dokumenty do przygotowania dzielą się na 3 rodzaje. Dokumenty dotyczące analizy finansowej, nieruchomości, formularze banku. Formularze banku w większości przypadków są uzupełniane z doradcą w banku lub u pośrednika kredytowego, przed spotkaniem można się przygotować, żeby sprawniej wypełnić w placówce, wtedy przy składaniu wniosków do kilku banków, będzie dużo szybciej i zamiast spędzić 2-3 godziny w placówce przygotowując wnioski, może to potrwać nawet tylko godzinę. Przy klasycznych formularzach istotny jest cel. Bowiem przy remoncie, wykończeniu, budowie domu istnieją dodatkowe formularze bankowe, które warto mieć przygotowane przed spotkaniem. Dzięki czemu lepiej wykorzystamy pieniądze z kredytu oraz  zwizualizujemy przebieg prac budowlanych oraz realnie ocenimy koszty. Dobry doradca zrobi to za Ciebie i Ci doradzi, nie wszystko też musisz mieć zaplanowane, ale jeśli chcesz mieć to zrobione dobrze i po swojemu, to przygotuj się czytelniku 😊

Dodatkowo czeka na Ciebie masa formularzy z informacjami produktowymi i ustawowymi, zgodami marketingowymi, regulaminami oraz jedyne pismo, które zawsze trzeba mieć przygotowane.

 

Jest to zaświadczenie o zatrudnieniu, które będzie niezbędne do udokumentowania dochodu osiąganego na tzw. Etacie. W kwestii udokumentowania dochodu pisałem już w jednym ze swoich wpisów. Kwestia dokumentów finansowych zależy od źródła dochodu. Najprostszy podział to na dochód z etatu oraz z działalności gospodarczych i udziałów w spółkach. Dochód z etatu to zawsze zaświadczenie o zatrudnieniu dotyczące dochodu oraz potwierdzające wybrany okres wydruki z konta potwierdzające wynagrodzenie, w wielu przypadkach w procesie może być też wymagane dostarczenie pełnego wydruku wynagrodzenia, procesowanie wniosku w banku, do którego wpływa wynagrodzenia, dużo ułatwi i nie trzeba będzie ich dodatkowo drukować. W przypadku, gdy nie otrzymujemy wynagrodzenia na konto, mamy mniejszy wybór banków i konieczność udokumentowania wynagrodzenia zaświadczeniem z zus potwierdzającym wynagrodzenie. O ile przygotowanie wydruków z konta nie wymaga przygotowania, to zaświadczenie o zatrudnieniu zależy od struktury firmy, jest to możliwe od ręki, ale bywają przypadki, że otrzymanie zaświadczenia może być trudne i przygotowania takiego pisma przez osobę uprawnioną może potrwać nawet tydzień. 

 

Dochód z działalności gospodarczej oraz ze spółek wiąże się z udokumentowaniem dochodu danymi ze sprawozdania finansowego oraz informacji o firmie, potwierdzenia wynagrodzenia i niezalegania. Z pewnością osoba otrzymująca dochód z prowadzenia biznesu otrzymana pokaźną listę dokumentów. Większość dokumentów otrzymamy bezpośrednio u księgowej. Kwestia wydruku z konta zależy od banku, bardzo często nie trzeba przedstawiać nawet w „obcym” banku. Należy również udokumentować niezaleganiu, w zus i us. Są to dwa pisma, na które oczekujemy do 5 dni roboczych (realnie do tygodnia kalendarzowego). Można wnioskować osobiście w urzędzie można wnioskować przez epuap, który wbrew pozorom bardzo sprawnie działa. Dodatkowo przy działalności możemy spodziewać się dodatkowych formularzy, z którymi można zapoznać się przed spotkaniem, a wypełnimy w trakcie spotkania. Ostatnią grupą dokumentów są dokumenty dotyczące nieruchomości. Tutaj, im więcej do zrobienia, tym więcej dokumentów. Dokumenty dotyczące nieruchomości, będą przedmiotem kolejnego wpisu na blogu.