Archiwum 07 lutego 2021


Tajemnice kredytowe: Jak przygotować się...
07 lutego 2021, 13:15

Drogi czytelniku, witam w kolejnym artykule, poświęconym przygotowaniu do kredytu hipotecznego, zostały nam dokumenty dotyczące nieruchomości. Tutaj, im więcej do zrobienia, tym więcej dokumentów. W dzisiejszym artykule omówimy kwestię zakupu mieszkania. Za tydzień napiszę o kupnie domu oraz budowie domu, która należy do skomplikowanych procesów. Kupno mieszkania odbywa się na dwóch rynkach: wtórnym i pierwotnym. Rynek wtórny zakłada zakup mieszkania od innej osoby i przeniesieniem własności na drugą osobę. Wiąże się to z poniesieniem dodatkowego kosztu w formie podatku PCC, czyli 2%. Rynek pierwotny zakłada zakup nowego mieszkania, z reguły mamy do czynienia z deweloperem i procesem transzowym przy budowie, wiąże się to z tym, że trochę potrwa, zanim się wprowadzimy do kupowanego mieszkania. Przyjrzyjmy się jakie, są różnice w kwestii dokumentów.

 

Rynek wtórny

 

Najmniej do zrobienia jest przy zakupie z rynku wtórnego. W większości przypadków po ocenie nieruchomości przez nas lub przez doradcę wystarczy nam umowa przedwstępna. Tylko jeden dokument, warto by zrobić to dobrze. Przy zawarciu takiej umowy, należy odpowiednio negocjować i zabezpieczyć się w razie złego. Odpowiednio sporządzona umowa przedwstępna jest kluczem do tego, by transakcja poszła bezstresowo. Przy zawieraniu umowy przedwstępnej należy zwrócić uwagę na:

Okres zawarcia umowy przyrzeczonej, czyli akt notarialny i przeniesienie własności.

Kwestia zadatku/zaliczki oraz możliwość zwrotu wyłożonych pieniędzy przy zawarciu umowy, jeżeli coś by poszło nie po myśli.

Zapisy umowne między Tobą a sprzedającym

 

 

Rynek pierwotny

 

Bardziej skomplikowaną sprawą jest zakup mieszkania na rynku pierwotnym. Tutaj sprawa zależy od tego, czy deweloper współpracuje bezpośrednio z doradcą. Bowiem może się okazać, że w ramach współpracy dewelopera z doradcą kredytowym nic nie będziemy musieli robić, a i będziemy mieć dodatkowe bonusy. Jednak jeżeli sami chcemy złożyć dokumenty to musimy pamiętać o zebranie dokumentów dotyczących inwestycji, czyli tzw. prospektu informacyjnego z załącznikami, umowy deweloperskiej (jako zamiennik rezerwacyjna ze wzorem umowy deweloperskiej) oraz formularzy do wypełnienia dla dewelopera wraz z pełnomocnictwami, jeżeli takich nie ma w KRS. Tak jest w większości przypadków, czasami zdarzy się, że nieruchomość jest już niemal gotowa, wtedy po konsultacji lista dokumentów się zbliży.

 

Jak widać przygotowanie dokumentów do zakupu mieszkania może przebiec różnie i dużo tutaj zależy od doradcy, na jakiego trafimy, jak i tego, na co się zdecydujemy. Ważną kwestią jest też nasze źródło dochodu. W kwestii przygotowania rodzi to różne kombinacje, może się okazać, że jak zawnioskujemy we własnym banku, to złożymy tylko zaświadczenie o zarobkach z tytułu zatrudnienia i umowę przedwstępną. Może być też tak, że mamy kilka źródeł dochodu i musimy przedstawić dokumenty księgowe firmy oraz nasze rozliczenie z zus i us, co np. z zakupem mieszkania u dewelopera doprowadzi to uzbierania się całkiem grubego pliku dokumentów. Niezależnie od wymaganej liczby dokumentów sugeruję zawsze odpowiednio się przygotować i zaplanować i współpracować z wybranym doradcą kredytowym, żeby ten proces był przejrzysty i prosty. W kolejnym artykule skupię się na dokumentach przy budowie domu i działki, gdzie papierologia jest o wiele bardziej skomplikowana.